onsdag 9 mars 2011

Besök i Tranås

Tranås - samhället som fostrat fram såväl en Lennart Hyland, en Fritiof Nilsson Piraten och en viss Peter Eriksson - har länge varit en vit fläck på min svenska karta. I helgen fick jag så till sist den stora glädjen att få komma och hälsa på MP Tranås på deras årsmöte, där jag också fick chans att ta del av det imponerande arbetet som bland annat riksdagsledamoten Kew Nordqvist och hans fru Annika, Matilda Fransson och Colm O'Ciarnan gör i kommunen. Med stor skicklighet har man lyckats förhandla sig till ett mycket fruktbart samarbete med Alliansen, där man dessutom fått igenom många av Miljöpartiets hjärtefrågor. Dessutom fick jag ta del av Annikas ambitiösa och pedagogiska förhandlingsteknik som alla politiska förhandlare någon gång borde få lära sig. Mer säger jag inte, eftersom Tranås hemlighet är något man måste få chansen att själv få uppleva. I vilket fall resulterade besöket i en liten notis i Tranås lokaltidning!

Inga kommentarer: