torsdag 9 maj 2013

Därför drar jag tillbaka min kandidatur till PS.



Idag bestämde jag mig för att dra tillbaka min kandidatur till Miljöpartiets partistyrelse.
Anledningen är helt enkelt att jag från och med juni kommer att vara anställd av Miljöpartiet i Stockholms läns landsting som politisk sekreterare fram till årsskiftet. Att sitta på dubbla stolar – som anställd i Stockholm och med ett politiskt uppdrag för hela landet – insåg jag är allt annat än föredömligt, om det så bara gäller för en begränsad tid. Idag finns det inga stadgar eller regler som förhindrar mig från att sitta på två stolar – alltså att agera både tjänsteperson i ett landsting och förtroendevald i exempelvis PS. Det är upp till mitt goda samvete att själv avgöra om detta kan bli ett problem. När lojaliteterna spretar åt olika håll, är jag rädd för att man varken blir bra på att agera det ena eller det andra. I takt med att Miljöpartiet växer och får allt mer att säga till om, tror jag att vi måste bli bättre på att skapa tydligare riktlinjer för hur många, och vilka slags stolar man faktiskt kan sitta på samtidigt. Inom politiken är risken alltid stor att svängdörrarna mellan olika intressen blir för välsmorda. Rent teoretiskt kan jag vara både lobbyist, tjänsteperson och politiker på samma gång. På sikt urholkar detta förtroendet, såväl för personen i fråga, som för hela partiet och i förlängningen politiken i stort. Därför gör jag nog alla – inklusive mig själv – en tjänst genom att vänta med att kandidera till ett så fint uppdrag. Vänta tills att jag bara har en lojalitet att värna: den gentemot partiets alla medlemmar. 

Vi ses på kongressen! 


Inga kommentarer: