lördag 18 oktober 2014

Och därför borde alla vita män skämmas?

Den mänskliga hjärnan är fantastisk. Om jag till exempel säger ”We all live in a yellow…” fyller din hjärna troligtvis i med ”submarine”. Trots att jag inte sagt någonting om en ubåt. Jag kanske vill säga att vi alla bor i en gul sovsäck, eller i en gul luftballong. Men har du någonsin nynnat till Beatles gamla dänga så kommer du automatiskt att fylla i med ”yellow submarine” och inget annat. Den här egenskapen hos vår fina hjärna ger människan en massa fördelar, men skapar också några problem.

Till exempel tenderar du att inte lyssna färdigt på vad jag har att säga, om du redan tror att du vet vad som ska komma. Det märktes väldigt ofta under valrörelsen. Vi kan ta ett exempel.

Låt oss säga att jag sade:
”Sverige är inte jämställt idag, till exempel är vita män väldigt priviligierade i samhället”
ja då fyllde många i med
”och därför borde alltså alla vita män skämmas, börja kalla sig själva för hen, och ge upp sin manlighet?”
Ähm, nej, det var ju inte alls vad jag menade, men av någon anledning så fyllde du alltså i den första mening med den där sista meningen. Och då förstår jag att du blir lite upprörd.

För att ta ett annat exempel. Låt oss ponera att jag sade:
”Jag tycker att det är bra att vi utreder hur ett ekonomiskt system som inte är beroende av tillväxt skulle kunna se ut”,
ja då fyllde många i med
”Och därför vill du alltså att vi ska avveckla välfärden, se till att Sverige går bankrutt och skicka tillbaka samhället till stenåldern?”

Äh….nej.

 I fallet med när jag sjunger ”We all live in a yellow…” och du fyller i med ”submarine”, så förstår jag verkligen varför du fyller i med just ”submarine”. Du har hört Beatles sjunga det. Men i fallet med tex. jämställdheten och att alla män borde skämmas, ja, där hänger jag inte riktigt med. Någonstans måste folk ha hört detta. Men varifrån? Jag har faktiskt aldrig träffat en enda människa som tycker att män ska sluta vara män, gå runt och skämmas, eller kanske till och med straffas (!!!???) bara för att vi just råkar vara en priviligierad grupp

Så nu vill jag utlysa ett pris. Den som kan komma på varför
1. Så många tror att man menar att man som man ska skämmas, börja kalla sig själv för hen och ge upp sin manlighet, bara för att man konstaterar att vita män är priviligierade i samhället
2. Så många tror man menar att man vill skicka tillbaka Sverige till stenåldern för att man vill göra en utredning om hur man gör samhället mindre beroende av tillväxt…

Ja den ska få smaka på min alldeles fantastiska nya linsgryta jag precis lärt mig att göra.

Inga kommentarer: