fredag 26 april 2013

Därför kandiderar jag till partistyrelsen!

Det finns så många sätt att vara engagerad i den gröna rörelsen på. Efter två år som språkrör för Gröna Studenter och som sekreterare för Miljöpartiets partiprogramsgrupp har jag nu fått arbeta heltid med politik på ett sätt som jag nog aldrig hade kunnat ana, den där dagen för fem år sedan då jag med ett litet sms plötsligt blev medlem i Miljöpartiet. Det har varit små, men livsviktiga möten med kloka och inspirerande partivänner som till slut gjorde mig övertygad om att man som medlem faktiskt kan göra stor skillnad, och att det finns politiker som faktiskt vågar ta samhällets stora utmaningar på allvar. Idag är den gröna rörelsen mitt hem och en plats där jag hoppas kunna få vara med och bjuda in många fler framöver.

Jag har valt att kandidera till partistyrelsen i år därför att jag ser att Miljöpartiet på många sätt står inför ett mycket spännande och betydelsefullt vägskäl, där jag skulle vilja vara med och påverka utvecklingen. I supervalåret 2014 kommer vi med stor sannolikhet att växa ytterligare, vilket är en naturlig utveckling för ett parti som ligger rätt i tiden och som tar de stora samhällsfrågorna på allvar. Många partier har dock varit med om resan att ta sig över tioprocentsgränsen, för att sedan segla tillbaka igen därför att man övergivit sin ideologiska grund och glömt bort sina kärnväljare i jakten på bredd och snabba röster. Den utvecklingen ska vi aldrig behöva få uppleva. Framtiden tillhör ett grönt parti och en grön rörelse, och Miljöpartiet är än så länge det enda partiet som för en politik baserad på en grön ideologi. En ideologi som långt före världen såg ut som den gör idag, varnade för och tog fasta på vad som behövde göras för att undvika den situation vi nu står inför. Vår uppgift och vårt ansvar är inte längre att ställa diagnos - vi har idag tillräckligt med belägg för att ett tillväxt- och konsumtionssamhälle med ökande klyftor, ett ohållbart resursuttag, liksom en välfärd byggd på misstro och svångrem framför tilltro och generositet, leder oss till en ogästvänlig plats som kanske passar de få, men överger de många. Nu gäller det att leverera den gröna medicin samhället behöver, och på många håll är det arbetet redan påbörjat. 

Jag kommer nu under veckorna fram till kongressen att skriva mer om hur jag ser på partiets framtid och utveckling, och hur jag politiskt ställer mig i några viktiga frågor. Ni får hemskt gärna diskutera politik, liksom partiets utveckling med mig - här på bloggen, per mail eller på facebook. Och ni får gärna fortsätta diskutera med mig om hur jag bäst skulle kunna representera partiets medlemmar i partistyrelsen, om ni vill ge mig det ansvaret den 25:e maj i Västerås.

Ha en riktigt trevlig helg!


Inga kommentarer: